3. december 2013

Jule-fit: 3. December

Grundlaget for et vægttab er selvfølgelig vidt forskellig fra person til person. Gennem mit forløb har jeg dog lært en masse vigtige ting, som jeg synes er værd at videregive.

Mine 7 bedste slankeråd, som virkelig har hjulpet mig meget kommer her:

1. Skil dig af med sodavand
I know.. Dette ved jeg er rigtig svært for rigtig mange fordi sodavand jo er hvad det er. Hele mit liv har jeg været vild med sodavand – især Faxe Kondi, som jeg sagtens kunne drikke 2 af om dagen. Da jeg startede mit vægttab ud lagde jeg ud med 4 måneder uden nogen som helst form for sodavand. Da jeg så igen belønnede mig med en iskold Faxe Kondi smagte den slet ikke så godt, som den plejede. Jeg fik det dårligt af alt brusen og var faktisk blevet total vænnet af med min afhængighed. I stedet for sodavand drikker jeg saftevand, danskvand og nogle gange cider. – Selv til fester erstatter jeg oftest sodavand med danskvand. Jeg bryder mig simpelthen ikke om det mere.

2. Hav en ugentlig slik- eller sodavandsdag
Hvis ikke du kan skille dig helt af med usunde sager, så hav én syndedag om ugen. Dette har i en periode fungeret fantastisk for mig. Så kunne man glæde sig til at spise lidt slik fx hver lørdag. For bare et år siden kunne jeg spise slik uafbrudt, og jeg spiste det gerne hver evig eneste dag. Det fik mig til at få det bedre for en kort stund, og jeg elskede hyggen det gav. I stedet spiser jeg utrolig meget frugt, drikker smoothies og har generelt mange andre alternativer til når sliktrangen melder sig. Jeg har fået en forkærlighed for proteinbarer, som for mig smager endnu bedre end fx en Mars bar, og som er meget bedre for dig. Disse spiser jeg blandt andet når sliktrangen virkelig melder sig! Ellers er saltede mandler jo også et fantastisk alternativ, som minder mig lidt om brændte mandler, når jeg spiser det.

3. Sæt dig et mål
Jeg har altid haft ét eneste kæmpestort mål, som jeg har sat foran mig. Jeg har altid ville løbe et halvmaraton. Min kondi har været total i bund, den har været nærmest ikkeeksisterende, men efter masser af træning føler jeg endelig at min kondi er god – bedre end nogensinde egentlig. Faktisk er jeg pt i mit livs bedste form, (selvom jeg stadig ikke er i topform) og jeg er super motiveret for at blive endnu bedre, kunne løbe endnu længere og til sidst nå mit mål. Jeg går jo stadig med tanker om et halvmaraton i 2014.. Mit mål bruger jeg hele tiden når jeg træner. Jeg bruger det til at presse mig selv yderligere – når jeg kan mærke hele min krop dirre af udmattelse og når jeg tænker på at give op, så forestiller jeg mig selv løbe over målstregen til mit første halvmaraton. Jeg forestiller mig hæve mine arme og føle at alt mit slid har været det hele værd. Netop derfor satte jeg mig, som det første et mål.

4. Find støtte
Det er vigtig at du omgiver dig selv med positivitet. Hele min familie og generelt hele min omgangskreds har været fantastiske undervejs. Jeg har virkelig haft nogle nedturer, og på nogle punkter sikkert været rigtig kedelig at høre på, når jeg har talt om træningsoplevelser konstant. Ikke én gang har jeg hørt en klage om det i min omgangskreds. Folk har generelt været motiverende og engagerede – og jeg har fået så mange komplimenter med på vejen! Det er så vigtigt at have nogle gode mennesker omkring sig, som gider bruge tid på at høre på én hele tiden. Specielt hele min skønne familie og min veninde, som var med mig på ferie i Alanya. Hun har virkelig måtte lægge øre til en hel del jammer og klynken. Ikke bare på grund af træningens sværhedsgrad, men bestemt også omkring alt det psykiske et vægttab giver. Sikke en støtte, som jeg ikke altid synes jeg fortjener, men som jeg prøver at gøre mig fortjent til hver dag. Uden hende kunne jeg simpelthen ikke have klaret mig ordentligt igennem det. Tak er virkelig et fattigt ord. <3

5. Alternativer er din bedste ven
Det er vigtig hele tiden at finde alternativer til dine favoritter. Fx elsker jeg søde sager, så jeg får smoothies, Kakifrugter, (frosne) vindruer, 80% chokolade, daddelkugler osv. Jeg elsker kage, så jeg laver Stinnas bønnebrownie, proteinpandekager, bananmuffins fra Fit4livin osv. Jeg elsker is, så jeg laver is ud fra frosne bananer, spiser nogle gange ISIS is, laver mine alternative is osv. Der er masser af alternativer, og det er en af de væsentligste ting, som jeg har opdaget igennem mit vægttab.

6. Tag FØR-billeder og masser af billeder undervejs
Dette er nok et af de vigtigste tips jeg nogensinde kan give nogen! Når min motivation er i bund, og jeg ikke føler jeg ser fremskridt i min træning, så sammenligner jeg billederne af mig selv for et år siden med nu. Dette er den vildeste motivationsfaktor, og du vil hurtigt kunne se resultater på denne måde. Når vægten står stille, så holder jeg mig altid til billederne – de lyver aldrig.

7. Find inspiration
Jeg er vild med blogs, Tumblr, Youtube, Instagram osv. Elsker at følge med i fitnessblogs. Her finder jeg de fleste af mine opskrifter, da jeg bestemt ikke er den mest kreative i et køkken. Derudover er træningsmotivationsbilleder- og citater også et win. Jeg finder inspiration over alt, og har en hel mappe på min mobil med screenshots af billeder, som jeg finder motiverende.

DSC_1506

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>