Categories for

11. november 2013

Dagens træning

I dag besluttede jeg mig for at tage en løbetur på stranden. For at være helt ærlig har jeg i noget tid nu holdt en pause fra løbeturer på stranden. Hvorfor? Det er jeg faktisk ikke engang selv klar over. Måske tog skoven bare over i en periode? Men i dag besluttede jeg mig altså for igen at tage en løbetur langs vandet. Jeg var super heldig med vejret – eller, i hvert fald så regnede det ikke. Men de 2,5 km jeg løb op ad stranden havde jeg hård modvind – det tog jeg dog bare som en udfordring og forholdene var perfekte på tilbagevejen. Jeg løb som sagt 2,5 km langs stranden hvorefter jeg så kom til en lang trappe – med hele 230 trin – op ad en høj skrænt. Disse trapper løb jeg så op og ned af 3 gange i mit højeste tempo. Det kunne virkelig mærkes i benene, at jeg ikke længere er vant til de 230 trin! Da jeg løb på stranden 2-4 gange om ugen kunne jeg nemt tage trapperne 5 gange op og ned. Men selvfølgelig var det bedst at starte stille ud, og jeg kan sagtens mærke det i mine ben nu. Eller måske var det fordi jeg så tog en times Zumba to timer efterfølgende? I hvert fald er jeg vild med trappe-træning, da det strammer både baller og lår op – og selvfølgelig dine lægmuskler, som brænder efter noget tid! Derudover forbrænder du også helt vildt mange kalorier, fordi det jo netop kræver ekstra energi at løbe op af trappetrin. Super god og effektiv træning efter min mening – og så er det udendørs og gratis! Nemt, nemt, nemt!

DSC_1510

DSC_1520

DSC_1523

10. november 2013

Sund Søndag #1

Velkommen til Sund Søndag!

Sund søndag kommer i fremtiden til at omhandle sundhed. Om det så er sundhed i form af en træningsøvelser, madingredienser, opskrifter eller noget helt andet! Her vil jeg vise hvad der virker for mig, hvad der er sundhed for mig og hvad jeg synes alle folk burde være begejstrede for! I dag skal det handle om løb!

Jeg elsker løb – det er faktisk min favorit cardio! Elsker at komme ud i den friske luft og løbe en lang tur i skoven eller ved havet. Især er jeg vild med naturflotte områder – det gør det hele lidt mere spændende!

Det gode ved løb er, at det ikke kræver nogle særlige evner eller remedier. Du skal ikke være medlem af noget, for at kunne løbe dig en tur – det er 100% gratis at gøre. Det eneste det kræver er et par løbesko og en vej sådan set. Løb er en perfekt vej til at reducere dit stressniveau, og det kan jeg selv tydeligt mærke! Når jeg løber enten i skoven eller ved stranden kobler jeg helt af, og jeg nyder at kunne slippe alle bekymringer – bare lige for en lille stund. Derudover har jeg selv erfaret at der sker store fremskridt på meget kort tid, hvilket for mig er en kæmpe motivationsfaktor. Det kan være super hårdt ikke at se fremskridt i lang tid – men jeg føler hele tiden jeg ser fremskridt med mit løb! Og så kommer det bedste af det hele: du forbrænder super mange kalorier ved det, da du generelt bruger næsten alle muskler i din krop under en løbetur!

Noget af det som jeg synes er aller fedest ved løb, er at man hele tiden kan udfordre sig selv. For nogle uger siden deltog jeg i Iforms Hjerteløb 2013 i Aarhus. Her slog jeg min personlige rekord på en 5,3 km løbetur. Jeg er vild med at være med i sådanne arrangementer, da det også er lidt variation fra ens normale løbetur. Her har man muligheden for at presse sig selv en anelse mere  – og så kan man også for alvor finde ud af hvor meget ens hårde arbejde har båret frugt!

Jeg er i hvert fald afhængig! – En blog jeg elsker at følge er Camilla fra Fitnrun.dk – her blogger hun om hendes passion for løb. Jeg er SÅ imponeret over hendes præstation ved hendes første maraton – og det motiverer mig til at realisere min drøm om et halvmaraton i fremtiden!

74e317ea3f0911e3a73b22000aa80571_8

3. november 2013

Smukke omgivelser

DSC_1212

Skoven har været min ven det sidste års tid. I skoven er der fredeligt, stille og roligt. Det er her jeg løber, for der er fred og ro, og jeg kan løbe totalt uforstyrret rundt. Det er her, hvor jeg i skjul laver intervaltræning, så ingen kan se hvor hårdt jeg har det. Det fede ved træning i en skov, er at underlaget er helt perfekt til løb – for ikke at tale om omgivelserne! På min selvopfundne rute i skoven løber jeg på et tidspunkt forbi en masse grantræer. Mens jeg løber forbi dem kan jeg dufte deres karakteristiske duft, og pludselig glemmer jeg hvor hårdt det er, og drømmer mig hen af mod julen og hyggen! Ret skørt faktisk, men super hyggeligt! Noget andet fedt ved skoven er også de dyr man kan komme til at se! Selvom jeg helst ville være frøerne foruden, så er der bare ikke noget federe end at se en rådyrfamilie lunte over vejen foran en. Det er lige præcis dét, som får mig til at vende tilbage gang på gang: De rolige omgivelser, naturen, den friske luft, dyrelivet og generelt bare de fantastiske naturomgivelser. For mig gør det virkelig meget at komme ud. Det bedste for mig, er udendørs løb, for her føler jeg virkelig at jeg får noget ud af det. Jeg synes godt det kan blive lidt halvkedeligt at løbe på løbebånd i fitnesscentret, og derfor er jeg bare så heldig med den natur jeg har omkring mig! Den friske luft gør altså også bare noget ved en!