Categories for

24. november 2013

Sund Søndag #3 – Spring ud i det!

“Life begins at the end of your comfort zone.”

For mig har mit vægttab handlet om at tage chancer. Jeg tog en chance første gang jeg for alvor begyndte min træning. Jeg tog en chance, da jeg bevidst startede året ud med 3½ alkoholfrie måneder. Og jeg tog en chance, da jeg tog det første “før-billede.” Det hele handler altså om at komme ud af sin comfort zone, bryde nogle grænser og vokse. I begyndelsen var jeg udelukkende tilmeldt Zumbaholdet i mit fitnesscenter. Dét vidste jeg jo hvad var, og det kunne jeg finde ud af. Som tiden gik blev jeg dog mere og mere hooked på andre træningsformer, og tilmeldte mig Body Tone, Bokwa, Boksning, cirkeltræning osv. Herefter så jeg for alvor ændringer både på mit udseende og min kondition, hvilket var en kæmpe motivationsfaktor.

Generelt er jeg blevet meget mere nysgerrig omkring alle mulige former for træning. Da jeg så i weekenden fik muligheden for at deltage i et Stram Op-hold i Fitness World på Jens Baggesensvej i Aarhus, var jeg klar! Jeg havde læst om holdet på mange blogs, og fandt hurtigt ud af hvor populært et hold, det er. Derfor var jeg super klar på en gratis time, da Trine Theodora skulle til sin instruktøreksamen i Stram op. Jeg havde set en introduktionsvideo på Fitness Worlds hjemmeside, og havde indtrykket af, at det lignede et af de hold, som jeg også går på i min fitnesscenter, men det viste sig dog at være ret anderledes!

Jeg var den eneste på holdet, som aldrig havde deltaget før, og allerede her var jeg lidt nervøs. Dog var jeg super klar på en hård og udfordrende træning, og det var bestemt hvad jeg fik! Det var sjovt at opleve forskellen på FW’s hold og mit lokale privatejede fitnesscenters hold! Selvom jeg havde prøvet næsten alle øvelserne før, så var det meget hårdere end noget lignende hold, som jeg før har prøvet. Allerede fra start piblede sveden af mig, og nogle gange måtte jeg springe en gentagelse over, fordi mine arme og ben rystede – Jeg må have set ret sjov ud, for jeg var virkelig smadret allerede halvvejs – også selvom jeg er total vant til styrketræning, hvilket man – efter min tilstand i dag – ikke skulle tro, haha! I dag – dagen efter – er nemlig endnu værre end i går. Mine muskler i arme og ben er smadrede, og en hviledag var helt sikkert på sin plads! Men det var så fed en time, og Trine var simpelthen så god som instruktør og det var fedt at møde hende, nu når jeg følger med på hendes blog. I hvert fald var hun rigtig motiverende og super god til at vise øvelserne. Det var rigtig sjovt at prøve Stram Op-holdet, og er rigtig glad for at jeg tog af sted, trådte ud af min comfort zone og tog til træning i et fremmed center, i en fremmed by og uden at jeg kendte nogen! Dét havde jeg aldrig gjort for bare et år siden, det er helt sikkert.

Altså, så er det bare så vigtigt hele tiden at udfordre sig selv og prøve nye ting. Man lærer så meget ved bare at træde et enkelt skridt ud over sin grænse. Det har jeg lært i weekenden! Jeg har fået ny inspiration til min træning, og vil helt sikkert bruge mange af øvelserne for fremtiden. Så spring ud i det! Prøv nye ting i denne uge. Gør noget du ikke er vant til, for det vil helt klart gavne dig på mange måder!

preview

 

11. november 2013

Dagens træning

I dag besluttede jeg mig for at tage en løbetur på stranden. For at være helt ærlig har jeg i noget tid nu holdt en pause fra løbeturer på stranden. Hvorfor? Det er jeg faktisk ikke engang selv klar over. Måske tog skoven bare over i en periode? Men i dag besluttede jeg mig altså for igen at tage en løbetur langs vandet. Jeg var super heldig med vejret – eller, i hvert fald så regnede det ikke. Men de 2,5 km jeg løb op ad stranden havde jeg hård modvind – det tog jeg dog bare som en udfordring og forholdene var perfekte på tilbagevejen. Jeg løb som sagt 2,5 km langs stranden hvorefter jeg så kom til en lang trappe – med hele 230 trin – op ad en høj skrænt. Disse trapper løb jeg så op og ned af 3 gange i mit højeste tempo. Det kunne virkelig mærkes i benene, at jeg ikke længere er vant til de 230 trin! Da jeg løb på stranden 2-4 gange om ugen kunne jeg nemt tage trapperne 5 gange op og ned. Men selvfølgelig var det bedst at starte stille ud, og jeg kan sagtens mærke det i mine ben nu. Eller måske var det fordi jeg så tog en times Zumba to timer efterfølgende? I hvert fald er jeg vild med trappe-træning, da det strammer både baller og lår op – og selvfølgelig dine lægmuskler, som brænder efter noget tid! Derudover forbrænder du også helt vildt mange kalorier, fordi det jo netop kræver ekstra energi at løbe op af trappetrin. Super god og effektiv træning efter min mening – og så er det udendørs og gratis! Nemt, nemt, nemt!

DSC_1510

DSC_1520

DSC_1523

10. november 2013

Sund Søndag #1

Velkommen til Sund Søndag!

Sund søndag kommer i fremtiden til at omhandle sundhed. Om det så er sundhed i form af en træningsøvelser, madingredienser, opskrifter eller noget helt andet! Her vil jeg vise hvad der virker for mig, hvad der er sundhed for mig og hvad jeg synes alle folk burde være begejstrede for! I dag skal det handle om løb!

Jeg elsker løb – det er faktisk min favorit cardio! Elsker at komme ud i den friske luft og løbe en lang tur i skoven eller ved havet. Især er jeg vild med naturflotte områder – det gør det hele lidt mere spændende!

Det gode ved løb er, at det ikke kræver nogle særlige evner eller remedier. Du skal ikke være medlem af noget, for at kunne løbe dig en tur – det er 100% gratis at gøre. Det eneste det kræver er et par løbesko og en vej sådan set. Løb er en perfekt vej til at reducere dit stressniveau, og det kan jeg selv tydeligt mærke! Når jeg løber enten i skoven eller ved stranden kobler jeg helt af, og jeg nyder at kunne slippe alle bekymringer – bare lige for en lille stund. Derudover har jeg selv erfaret at der sker store fremskridt på meget kort tid, hvilket for mig er en kæmpe motivationsfaktor. Det kan være super hårdt ikke at se fremskridt i lang tid – men jeg føler hele tiden jeg ser fremskridt med mit løb! Og så kommer det bedste af det hele: du forbrænder super mange kalorier ved det, da du generelt bruger næsten alle muskler i din krop under en løbetur!

Noget af det som jeg synes er aller fedest ved løb, er at man hele tiden kan udfordre sig selv. For nogle uger siden deltog jeg i Iforms Hjerteløb 2013 i Aarhus. Her slog jeg min personlige rekord på en 5,3 km løbetur. Jeg er vild med at være med i sådanne arrangementer, da det også er lidt variation fra ens normale løbetur. Her har man muligheden for at presse sig selv en anelse mere  – og så kan man også for alvor finde ud af hvor meget ens hårde arbejde har båret frugt!

Jeg er i hvert fald afhængig! – En blog jeg elsker at følge er Camilla fra Fitnrun.dk – her blogger hun om hendes passion for løb. Jeg er SÅ imponeret over hendes præstation ved hendes første maraton – og det motiverer mig til at realisere min drøm om et halvmaraton i fremtiden!

74e317ea3f0911e3a73b22000aa80571_8

10. november 2013

Endelig!

Lige inden min morgenmad i dag tænkte jeg at jeg lige ville tjekke mine faste blogs ud. Efter så at have læst Trine Theodoras indlæg om at hun var kommet under de 70 kg og dermed havde tabt sig hele 15,5 kg, blev jeg simpelthen så motiveret til at stå på den vægt, bare lige for at se om jeg skulle være så heldig at have ramt de -20 kg! Jeg skyndte mig ud på vægten, og da jeg stillede mig op og tallet var gået et helt kg ned stod verden lige stille et øjeblik! Det var i sandhed et lykkeligt øjeblik, da jeg fandt ud af, at jeg officielt har tabt mig 20 kg siden januar 2013! 

Dette øjeblik har jeg ventet på i lidt over 11 måneder nu! Jeg havde fra begyndelsen et tal, som lurede i mit hoved. Et tal, hvor jeg tænkte:”Det kunne være fedt at veje!” Den dag er endelig kommet – Kunne slet ikke være mere glad og mere motiveret! Det viser bare, at hvis man arbejder hårdt, koncentreret og målrettet – så når man altså sine mål! Fejrede dagen med en tur i min fitnesscenter. Først en times cardio på Cross Traineren og derefter en times styrketræning med fokus på mine arme! Sikke en fantastisk dag – dagen bød på det motivationsboost, som jeg har manglet lidt på det sidste!

Så tak til Trine Theodoras indlæg til at skubbe mig mod vægten! Kan slet ikke få armene ned!

 

fitness-exercise-stairs-images-quotes